Pijnbestrijding van een hernia

De symptomen van een hernia kunnen heel verschillend zijn, maar de eerste klacht is vaak pijn in uw onderrug. Omdat een hernia op zenuwen in uw rug drukt, kan de pijn ook uitstralen naar één of beide benen. Deze pijn kan samen gaan met krampen in spieren. De intensiteit van de pijn is heel wisselend: soms voelt u nauwelijks of geen pijn, maar er kunnen ook perioden zijn dat de pijn zo hevig is dat uw dagelijkse werkzaamheden worden belemmerd.

07-300_Quote

Met welke medicijnen kunt u de pijn tegengaan?

Als u veel pijn heeft, dan kunt u uw arts vragen om pijnstillende medicijnen. Hij behandelt pijn vaak volgens de zogenaamde pijnladder. Hierbij schrijft de arts zo nodig stapsgewijs sterkere pijnstillende medicijnen uit.

1. Stap 1 bestaat uit paracetamol en ontstekingsremmende pijnstillers NSAID’s (oa diclofenac).
  2. Stap 2 zijn zwakwerkende morfineachtige middelen (oa tramadol) in combinatie met een middel uit stap 1.
  3. Bij stap 3 horen sterkwerkende morfineachtige pijnstillers (oa morfine), eventueel in combinatie met middelen uit stap 1.

Zenuwpijn (zoals kan voorkomen bij een hernia) is moeilijker met pijnstillers te behandelen, omdat de klassieke pijnstillers, zoals NSAID’s of morfineachtige pijnstillers, vaak niet het gewenste effect hebben. De ervaring leert dat bij zenuwpijn relatief hoge doses morfine nodig zijn. Als primaire of aanvullende therapie worden bij zenuwpijn antidepressiva (o.a. amitriptyline), anti-epileptica (o.a. gabapentine), anti-aritmica met een lokaal anesthetisch effect (mexiletine) en capsaïcinecrème voorgeschreven.

Lees alles over een hernia operatie

Endoscopische operatie

Operatietechnieken

Herstel na operatie

Wanneer opereren

Wanneer niet opereren

Behandelen van een hernia met een injectie

Met een selectieve wortelblokkade kunt u de pijn van een hernia (tijdelijk) behandelen. Lees meer over de selectieve wortelblokkade.

Vrijblijvend advies hernia operatie

Overweegt u een hernia operatie en wilt u advies? Vul dan ons diagnoseformulier in. Met een ingevuld formulier hebben we voldoende informatie om u te adviseren over een operatie. Bovendien is het advies gratis. Dus vul gerust het diagnoseformulier in.

Vraag advies aan