Wat zijn nekhernia symptomen?

Geschatte leestijd: 1 minuut

Heeft u last van uw nek en vooral pijn in één arm? Heeft u ook tintelingen in uw arm of uw hand, een doof gevoel en ook minder kracht in uw schouder, arm of hand? Dan heeft u klachten die bij een nekhernia kunnen horen. Ga allereerst naar uw huisarts, hij of zij kan u dan doorverwijzen naar onze Herniakliniek.

Herkennen van een nekhernia

• Pijn in uw nek, maar vooral pijn aan 1 arm.
  • Tintelingen of een doof gevoel in arm of hand.
  • Krachtverlies in schouder, arm of hand.

Nekhernia: operatie, herstel en kosten

Nekhernia operatie

Herstel, opname & nazorg

Nekhernia | Meer info:

• Wat is een nekhernia?
    Kort gezegd zitten de zenuwen in uw nek klem, als u last heeft van nekhernia symptomen. Die zenuwen komen klem te zitten als de kern van een tussenwervelschijf naar buiten komt en tegen de zenuw drukt. Dat gebeurt meestal door slijtage en verzwakking van de wervel. Een nekhernia vindt u bovenin de wervelkolom, daarom heet het logischerwijs een nekhernia.
  • Nekhernia hoe lang duurt het? | Is een Nekhernia gevaarlijk?

Zolang er geen uitvalsverschijnselen zijn aan armen en handen, is een nekhernia niet gevaarlijk. Heeft u wel uitvalsverschijnselen? Neem contact op met Herniakliniek, vaak wordt u dan geopereerd. In de meeste gevallen (bijna 85%) gaat een nekhernia echter vanzelf over. Een behandeling van een nekhernia bestaat dan uit een combinatie van rust en pijnmedicatie en oefeningen bij of van de fysiotherapeut. Een nekhernia duurt gemiddeld 8 weken.

• Nekhernia oorzaak | Hoe kom je eraan?
    • De oorzaak van een nekhernia is meestal een langdurige verkeerde houding. Denk aan mensen die vaak met hun hoofd en schouders naar voren gebogen staan of zitten. Maar ook als de nek te weinig belast wordt, kan een nekhernia ontstaan. Ook slappe spieren houden de tussenwervels moeilijker op hun plek, waardoor ze kunnen verschuiven.
    • De andere belangrijke oorzaak is slijtage. Tussenwervelschijven slijten als we ouder worden, bij iedereen. Bij de een gaat dit sneller dan bij de ander.
    • Bij sommige mensen is de tussenwervelschijf van zichzelf al zwak. Zij hebben een grotere kans op een nekhernia.
    • Roken kan de slijtage van de tussenwervelschijven versnellen.
  • Wat kun je doen aan een Nekhernia? | Voorkomen

Als u nekhernia symptomen heeft, neem dan altijd contact op met uw huisarts. Een nekhernia voorkomen is heel moeilijk. Is uw nek uw zwakke plek? Dan zijn er wel een aantal dingen die een nekhernia voorkomen. Probeer bijvoorbeeld een actieve houding aan te nemen. Ga altijd rechtop zitten, beweeg uw nek regelmatig en doe kleine oefeningen om de spieren te activeren. Vraag tot slot de fysiotherapeut om hulp en oefeningen.

Vraag om vrijblijvend advies

Wilt u weten of uw nekhernia verholpen kan worden met een operatie? Vul vandaag nog het diagnoseformulier in. Doe dit zo volledig mogelijk en u krijgt gratis en vrijblijvend een advies op maat.

Vul het Diagnoseformulier in