Herstel na een nekhernia operatie

Pijn of spierpijn na uw nekhernia operatie en tijdens het herstel is normaal. Er is heel wat gebeurd met uw lijf. De wond die achterblijft is klein, maar wel diep, dus dat kan voor ongemak zorgen. In de meeste gevallen is duurt een nekhernia operatie herstel zo’n zes weken. Voor de grote huishoudelijke taken, heeft u wat langer hulp nodig. Tot zes weken na de operatie mag u geen zware boodschappen doen en geen zware huishoudelijke taken uitvoeren.

Opname, controle en nazorg

Als de nekhernia operatie succesvol is verlopen, mag u direct naar huis. U krijgt een USB-stick mee naar huis waar uw eigen ingreep op staat. Ook krijgt u een operatieverslag thuisgestuurd, wat u kunt delen met uw huisarts. Natuurlijk krijgt u ook een overzicht mee van oefeningen en tips waarmee u sneller herstelt. In de weken na de operatie zijn er verschillende telefonische of digitale momenten ter controle. Als er verder geen klachten zijn, volgt er na zes weken een afrondend telefoongesprek.

Antwoorden voor na de operatie

• Hoe kan ik zelf zorgen voor een goed nekhernia operatie herstel?

U krijgt een overzicht mee van oefeningen mee, die u helpen bij uw nekhernia operatie herstel. In de weken na de operatie zijn er verschillende telefonische of digitale momenten ter controle. Het is uiteraard belangrijk dat u wel beweegt, maar uw lichaam en vooral nek en armen niet te veel belast. Wissel uw houding af en geef uw nek regelmatig rust in een stoel met hoofdsteun of door te gaan liggen. Volgt u deze adviezen op? Dan zal uw nekhernia operatie herstelduur korter worden.

• Hoe kan ik slapen na een nekhernia operatie?

Goed slapen is belangrijk. Zeker bij een nekhernia-operatie herstel. Zorg dat u prettig ligt, paracetamol voor het slapen gaan, mag als u dan beter slaapt. Het beste is om plat op uw rug op bed te liggen met niet meer dan één kussen onder uw hoofd. Uw wervelkolom dient daarbij in een zo recht mogelijke lijn te liggen. Wissel rug-, en zijligging dan regelmatig af. De eerste zes weken mag u niet op uw buik liggen.

• Hoe lang pijn na een nekhernia operatie?

Na de operatie kunt u pijn in de nek en tussen de schouderbladen hebben. Soms is er doof gevoel van de huid en lijken de tintelingen in armen erger, omdat de pijn minder hevig is. Pijn of spierpijn tijdens uw nekhernia operatie herstel, is heel normaal. Er is heel wat gebeurd met uw lijf. Het kan zijn dat de zenuwpijn nog een tijdje aanhoudt. De zenuw heeft wel meer ruimte heeft gekregen, maar kan nog beschadigd zijn en herstel van een zenuw heeft tijd nodig.

• Wat kunt u doen aan pijn na een nekhernia operatie?

Spierpijn gaat vanzelf over en bij zenuwpijn is het belangrijk om voldoende rust te nemen. U kunt paracetamol nemen, maar rust is beter. Zoals u weet, is zitten erg belastend voor uw rug, dus wissel het zitten af met lopen, staan en liggen. Bouw de dagelijkse activiteiten langzaam op, volg het advies van de fysiotherapeut op en doe uw oefeningen. Komt de zenuwpijn terug? Dan heeft u wellicht te veel gedaan. Vertrouwt u het niet en heeft u veel last? Neem gerust contact op met Herniakliniek.

Vraag om vrijblijvend advies

Wilt u weten of uw nekhernia verholpen kan worden met een operatie? Vul vandaag nog het diagnoseformulier in. Doe dit zo volledig mogelijk en u krijgt gratis en vrijblijvend een advies op maat.

Vul het Diagnoseformulier in