Wat is een hernia?

Wat is een hernia en wat is een rughernia?

Een hernia of breuk is de uitstulping van een orgaan of weefsel uit de lichaamsholte waar het normaliter in ligt. (zie ook: wikipedia). Er zijn verschillende soorten hernia’s, zoals de liesbreuk, de navelbreuk en de littekenbreuk. Een van de bekendste hernia’s is die van de lendenwervelkolom (lwk), ook wel rughernia of hernia van de onderrug genoemd. De medische term hiervoor is Hernia Nuclei Pulposi, oftewel HNP. Op deze website verwijst het woord hernia altijd naar een hernia van de lage rug.

Hernia symptomen

hernia symptomen

• Wat is een hernia van de onderrug?
    • Een hernia is een uitstulping van de zachte kern (Nucleus Pulposus) van een kraakbeenachtige tussenwervelschijf (Discus).
    • Die uitstulping (Prolaps) drukt tegen het ruggenmerg of tegen een zenuw die daardoor geïrriteerd en/of ontstoken raakt.
    • Dit veroorzaakt pijn, meestal in één been, maar in sommige gevallen ook in beide benen en/of de rug of bil(len).
    • Soms kan door de druk op een zenuw deze niet meer goed functioneren. Dit kan tot gevolg hebben dat u door de hernia een doof gevoel of tintelingen krijgt in het verzorgingsgebied van de zenuw.
    • Als gevolg van een hernia kan het ook zijn dat spieren niet meer goed functioneren (b.v. een klapvoet) en reflexen uitvallen.

Een rughernia gaat dus meestal gepaard met last (doofheid) of pijn in de bil, benen of tenen, maar dat hoeft niet. U kunt al jaren last van uw rug hebben, voordat u last van uw benen krijgt. Er kan pas een juiste diagnose van een hernia gesteld worden door een combinatie van de voorgeschiedenis, de klachten, een neurologisch/orthopedisch onderzoek en na bestudering van een recente MRI-scan. Wilt u zich laten behandelen door Iprenburg Herniakliniek, dan mag deze scan niet ouder zijn dan zes maanden.

• Wat zijn herniasymptomen?

Hernia klachten uiten zich vaak in een lage rugpijn. De intensiteit van deze pijn is heel wisselend: soms voelt u geen pijn, maar er kunnen ook perioden zijn dat de pijn erg hevig is. De pijn is diep gelegen en straalt soms uit naar een of beide benen.
    Lees meer over hernia symptomen.